Poprzednia

C) ZASADY PSYCHO-FIZJOLOGICZNE: DO ZWYCIESTWA LUB UMRZEC...


W swojej pierwotnej koncepcji Karate bylo sposobem na transformacje cialo, bez dodawania sztuczek, jako narzedzia wojny, majace na celu wyeliminowanie na pewno przeciwnik. Dzieki tej technice piesci i stopy ulegly przemianie i specjalny trening majacy na celu hartowanie koncówek w szable, ostre punkty, tarcze. Tylko jedna alternatywa dla wojownika zaangazowany: podbijaj lub gin. Dla chinskich bojowników ruchu oporu z Shaolin co do tych z Okinawy, którzy próbuja zablokowac najezdzce W przypadku Japonczyków margines bledu byl niewielki: na tym polegala skuteczna technika co umozliwilo zawarcie porozumienia na swoja korzysc i ponowna walke inny dzien ! Technika wypracowywana przez wieki w takim kontekscie uzyskal wszelkie gwarancje wiarygodnosci. Techniczne, bez watpienia, ale takze duch walki, wsparcie psychiczne, bez którego gest jest niewielki. Na polu bitwy, w chwili prawdy, skutecznosc lezy w jednosci dzialania, ciala i umyslu; decyzja i techniczny wyraz woli w pojedynczy rzut byl sposobem na przezycie. Ten slad wojowniczej przeszlosci, wykuty w ogniu prawdziwej walki, gdzie stawka bylo zycie, a nie zysk o sportowym kroju, przetrwal we wspólczesnym karate, zarówno w jego technik i w jego umysle (zasada Chi-mei, "smiertelny cios", pojedynczy, zdecydowany cios). Karate praktykowane poza tym realizmem nie jest wiecej niz sport lub zauwazalnie tepa technika samoobrony

FIZYCZNIE TO MOBILIZACJA I KONTROLA ENERGII


Karateka uczy sie mobilizowac cala swoja energie (ki) w akcja. Tylko w wyjatkowych sytuacjach (niebezpieczenstwo smierc), ze dana osoba moze wykazac sie nawet nieoczekiwanymi zasobami siebie, pozwalajac mu sobie poradzic. Chodzi o te obserwacje u podstaw treningu karateka, który musi wykonywac kazde swoje ruchy z intensywnoscia, jaka panowalaby w przypadku realnego zagrozenia. Tam kazda czastka energii musi zostac wlozona w dzialanie, jak w przypadku a rozpaczliwa sytuacja. Ta energia jest nie tylko miesniowa pochodzi z glebi nas samych, z "centrum zyciowego" (saika tanden), które sie znajduje w brzuchu (hara). Tylko konkretna orientacja szkoleniowa moze sprawic, ze ta "energia zyciowa" w nim wzrosnie, intensywnie, na krótko, natychmiast. Nastepnie uczy sie koncentrowac go w jednym punkcie swojego ciala,


z którym zetknie sie z przeciwnikiem i przekaze to energie, aby wywolac niszczycielski efekt szoku. Zadnego rozproszenia tego sila uderzenia: naturalna bron karateki, dlon, stopa, lokiec, kolano, jest popychany z sila i predkoscia w strone celu w jak najkrótszym czasie mozliwe i uderza w zamierzony cel, natychmiast porzucajac wszystko skumulowana energia kinetyczna, taka jak kula wystrzelona w wyniku uderzenia broni po swojej trajektorii i natychmiast zatrzymujac sie, aby wywolac szkodliwy efekt maksymalny. Karateka powoduje ten efekt poprzez nagle zatrzymanie ciosu przy uderzeniu (koncowym skurczu), nie na powierzchni, ale nieco dalej: w ten sposób energia moze zostac przekazana do ciala przeciwnika; to jest zasada kime. Zestaw procesów musi umozliwiac niezawodne uzyskanie taki wynik, umozliwiajac doskonala synchronizacje róznych komponentów ruchu w czasie i przestrzeni: relaks ciala przed podjeciem decyzji o dzialaniu, calkowita i chwilowa mobilizacja energetyczna dostepnej energii, zwiezlosc tej mobilizacji i transmisji, koncentracja sily, krótkotrwalosc koncowego skurczu przy uderzeniu, wsparcie calej masy miesniowej ciala podczas odprawy czas uderzenia, nacisku ciosu, w szczególnosci poprzez skurcz brzucha, nacisk stóp na podloze, uzycie sily reakcji (to co generalnie skutkuje cofnieciem piesci przeciwnej do tej, która uderzenie: zasada hikite), szybki relaks po uderzeniu i przesyl energii, faza oddechowa zgodna z ustawa (ogólnie krótki czas wydechu przy uderzeniu). Jest to zawsze niski, brzuszny oddech, obnizenie srodka ciezkosci, koncentracja mentalna (ponizej).

PSYCHICZNIE TO KONCENTRACJA I SAMOKONTROLA


W karatedo, jak we wszystkich sztukach walki Dalekiego Wschodu, wiekszosc sily i niszczycielskiej mocy techniki pochodzi nie ciala, ale umyslu. Sa czescia tej "potegi umyslu)) sily swiadome i sily nieswiadome. Najpierw jest wola, determinacja, duch decyzji, który musi rzadzic akcja. Pojecie "zabijac, zeby nie zostac zabitym", duch oryginalnego Karate, musi bez zastrzezen wprawic cialo w ruch. Bez podekscytowanie jednak bez gniewu (zdolne do zwiekszenia dostepnej sily


ale co szybko rozprasza wysilek). Zwyciezca w konfrontacji Prawdziwy jest ten, kto utrzymuje samokontrole, kontrole nad wszystkimi swoimi reakcjami. Wchodza w gre takze inne pojecia, które trudniej docenic. poza doswiadczeniem, którego tematem przewodnim jest skutecznosc poprzez "pustke" (inny znaczenie "kara") umyslu oderwanego od wszystkiego podczas dzialania strach przed przegrana niz chec wygranej, która porusza sie swobodnie i wedlug woli okolicznosciach i dlatego nie blokuje reakcji ((tylko) lub instynktowna, ciala w obliczu zagrozenia. mizu-no-kokoro jest ((umysl jak woda D, który podobnie jak ona uspokaja i bez zmarszczek, jest w stanie odbijac jak lustro dowolne obraz w momencie jego powstania (mozemy zatem dostrzec atak jeszcze zanim to zobaczylem), zanshin to "czujny umysl", zywy, czujny, szybko reagujacy w kazdej sytuacji w jakim kierunku, nigdy nie blokowany przez zadne szczególne doznanie, tsuki-no-kokoro jest ((duch jak ksiezyc. Jak swiatlo ksiezyc, duch musi ogarnac przeciwnika w calosci, na zewnatrz oczy tego nie widza. Jest wtedy gotowy zareagowac na najmniejsze zadanie, w dobrym kierunku.


Mistrzowie nauczali, ze "cialo nie moze byc energetyczne, jesli umysl jest slaby" i ze zawsze "najpierw musi isc umysl, potem cialo". Synteze wszystkich tych zasad najlepiej mozna znalezc w tym, co Japonczycy nazywaja to "zmyslem kime", co mozna przetlumaczyc jako "duch". decyzja)>. Bez Kime, bez tego szczególnego uczucia, które musi towarzyszyc kazdej techniki, zarówno w ataku, jak i obronie, nie ma prawdziwe karate. Kime, które pojawia sie po trafieniu w cel, to naprawde skuteczna faza techniki. Wedlug szkól lub stylów jego postrzeganie jest troche inne, ale nadal istnieje. Kiedy karateka "robi kime", zazwyczaj towarzyszy mu ruch poteznego i krótkiego okrzyku, jak interpunkcja: jest wyraz kiai, stan intensywnego napiecia wewnetrznego. Ten krzyk nazywa sie kensei ("pchamy kiai").

D) BADANIA WEWNETRZNE: SCIEZKA INICJATYWA?


Ten wymiar równiez istnieje, na poziomie znacznie wyzszym co jest zwykle praktykowane w dojo. To oczywiste, ze jest to trudne mówic: zawsze mówimy za duzo lub za malo, zwlaszcza w utworze inicjacja. Musisz tylko wiedziec, ze na pewnym poziomie karate staje sie karate-do calosc, technika i duch calkowicie polaczone, gdzie definiuje sie efektywnosc wedlug innych kryteriów. Tutaj spotykamy sie z podstawowa troska wszystkich autentyczni mistrzowie sztuk walki, którzy staraja sie wygrywac, nie majac walczyc lub, jesli to konieczne, oszczedzac zycie innych, tak bardzo, jak to mozliwe poniewaz na takim poziomie znajomosci praw uniwersalnych róznica nie da sie juz zrobic miedzy soba a drugim... To oczywiscie kwestia szczególna, mistyczna sciezke, na koncu której mozna przeniknac zupelnie inny obszar. To chyba najwiekszy "sekret" tego wszystkiego Karatedo. Nie jest to w zasiegu kazdego. To poszukiwanie innego Absolut przechodzi przez wewnetrzne oswietlenie, przebudzenie innej swiadomosci (satori), wywazanie drzwi zwyklej percepcji. Ona moze byc tylko jedna osobiste doswiadczenie i owoc wysilków calego zycia. Dolacza do obawy wielu pokolen Sensei i Shihana (glównego zalozyciela szkoly), z których czesc byla brana pod uwage w trakcie ich zycia jak meijin, czyli ludzie, którzy byli powyzej czlowiek... nie tylko zdolny do niezwyklych wyczynów, ale kto wyraznie poruszyl i to bylo zródlem tej niesamowitej skutecznosci poprzez doswiadczenie uniwersalnej Istoty bytów i rzeczy. Takie wewnetrzne badania istnieja. Towarzyszace problemy psychiczne kazda technika, nawet podstawowa, w Karate stale nam o tym przypomina. Mozemy oczywiscie odmówic przejscia przez te drzwi. Jednak tak bylo podejscie kilku mistrzów z przeszlosci, dla których technika byla wlasciwa powiedzieli, ze stalo sie na tyle nieistotne, ze zaakceptowali jego ewolucje, nawet "zapomnialy" o swoich ortodoksyjnych formach, które takze stworzyly liczne zamieszanie w swoim najblizszym otoczeniu. Ale przyslowie Czy religia buddyjska nie przypomina nam, ze "ten, kto dotarl na drugi brzeg, tylko... zrobic tratwe"?...

TECHNIKA WALKI


Karate to przede wszystkim sztuka obrony bez uzycia broni. Przez jego poczatki, jego glównym powolaniem jest umozliwienie ludziom radzenia sobie jedyne mozliwosci jego ciala. Te sa o wiele wazniejsze niz na ogól myslimy, o ile jestesmy zobowiazani do specjalny trening. Na tym polega caly sens treningu technicznego Karate, które musi stopniowo przeksztalcac pewne czesci ciala w tarczy, inni na czubku wlóczni lub na ostrzu szabli. Wiec czy wyszkolony karateka bedzie w stanie stawic czola, na niemal równych zasadach, kazdemu co za atak bronia konwencjonalna. Wazna czesc tego szkolenia nastawienie na wzmocnienie psychiczne (rozwój m.in zespól cech psychicznych, takich jak szybkosc reakcji, spokój wewnetrzny, prawidlowa ocena sytuacji, odruch, percepcja itp.) naradzanie do karateki wyprzedzil powaznego "plusa" nad przeciwnikiem. Przed porównaniem tych technik z technikami partnera badania, dojo, karateka trenuje je samotnie, w pustce, niestrudzenie je powtarzajac, w miejscu, poruszajac sie do przodu lub do tylu w linii, laczac je ze soba albo nie. To podstawowy trening podstawowy, dzieki któremu organizm sie odnajdzie najdoskonalszy, czyli najskuteczniejszy sposób realizacji ruch, maksymalne wykorzystanie swoich mozliwosci fizycznych i psychicznych, nazywa sie ki-hon. Bez ki-hon, powtarzane na wszystkich etapach rozwoju a do najbardziej zaawansowanych poziomów nie ma karate. Udalo nam sie porozmawiac na temat "walki ze swoim cieniem": ki-kon nie jest jednak zadowolony nie unikanie ataków lub obrony przed wyimaginowanym przeciwnikiem, w stylu "walki cieni"), szybki, ale lekki dla boksera. To jest o, za kazdy ruch wykonywany w prózni, aby skupic sie (koncentrowac sie, aby sposób promieni swietlnych przechodzacych przez soczewke) na wyimaginowany cel bardzo precyzyjnie, z maksymalna moca i predkoscia, z krótkie kime finalowe, dokladnie tak jak w prawdziwej walce, wiec z takze calkowite zaangazowanie umyslowe (koncentracja i pojecie chimei, decydujacy pojedynczy cios). Ki-hon nie jest gra wstepna, która nalezy studiowac w sytuacji z partnerem. Cwicz technike ki-hon lub twarzy walka z prawdziwym przeciwnikiem wymaga takiego samego zaangazowania i tej samej mobilizacji. To nie sa dwa rózne Karate, jeden do nauki, drugi do walka. Ki-hon kryje w sobie prawdziwe tajemnice, które dzieki temu mozemy odkryc cwiczac samotnie. Co przyczynia sie do tego, ze Karate stalo sie dyscyplina ekscytujaca osobe, która mozna posunac bardzo daleko, nawet na zewnatrz praktyki zbiorowej w ramach dojo. Wszyscy mistrzowie tak maja zawsze podkreslal zalety praktyki ki-hon, gdzie, dla ci, którzy potrafia rozeznac z cierpliwoscia i inteligencja, istote sztuki Karate.

A) STAJE SIE CALE CIALO BRONIA ...

POWIERZCHNIE UDERZAJACE I PUNKTY ATEM


Kazdy moze pomyslec o obronieniu sie piescia, a nawet noga, próbujac podjac desperackie dzialania z tych dwóch glównych konców swiata ciala, przez które mozliwe jest przenoszenie sily. W rzeczywistosci neofita nie podejrzewa wszystkich mozliwosci, jakie oferuje cialo czlowieka, którego wiele powierzchni moze wejsc w gwaltowny kontakt (atémi: uderzenie) cialem przeciwnika i nagle je porzucic cala moc zgromadzona w uderzeniu. Szok wywolany podczas tego uderzenia wytwarza w dotknietym celu taka energie, ze powoduje mniej lub bardziej powazne obrazenia w zaleznosci od obszaru ciala przeciwnika (uderzenie w miekkie lub twarde obszary). Taka wydajnosc nie jest jednak nie jest to oczywiste dla nieprzeszkolonej osoby. Zasada atemi Karate, o którym byla juz mowa w pierwszej czesci, wymaga przestrzegania zasad precyzyjny: wazna jest predkosc "pocisku" i mniej jego masa (wg wzoru E = 112 MV*), nalezy zrobic wszystko, aby uzyskac maksimum energii napedowej umieszcza sie w mozliwie najkrótszym czasie w najmniejsza mozliwa powierzchnie uderzenia, a nastepnie zatrzymal sie tak gwaltownie, jak to mozliwe na ograniczonym obszarze oddzialywania. W tym konkretnym momencie jest to skupienie (fizyczne, ale takze psychiczne, ostatnie wlókna psychiczne ((podtrzymujace)) takze strzal) tak ostry, jak to tylko mozliwe, co czyni te technike skuteczna (w tym sensie, ze musi przyniesc decydujacy rezultat). Jesli punkt uderzenia jest koscia, jest zlamana, jesli jest to miekki obszar (miazsz) przekazywana jest energia rozprzestrzenia sie od dotknietego punktu i gleboko sie trzesie, uszkadzajac najblizsze wnetrznosci, powodujac przerwanie oddychania, pekniecie uszkodzenie narzadów, krwotok wewnetrzny... Taki jest cel karate bojowego, bron raz wyprodukowany na polu bitwy, w desperackich sytuacjach. Jest to w szczególnosci skupienie energii wznoszacej sie z seikatanden, rozwój poprzez cialo (sila miesniowa) do osiagniecia do uderzajacych powierzchni, których poszukuje sie podczas ki-hon. Wtedy nastepuje cios nagle zatrzymany, z krótkim calkowitym skurczem ciala, w jednym punkcie niematerialny, w pustce, dokladnie w tym miejscu, w którym Karateka wyobraza sobie swój cel. Rysunki 2 pokazuja tylko czesc imponujaca arsenal, jakim dysponuje odpowiednio wyszkolony organizm ludzki: O: "Podstawowy punkt" (seiken) uzyskuje sie poprzez szczelne owiniecie kostki, sciskajac je, a nastepnie blokujac kciukiem. 11 nie Nie moze byc zadnych pustych przestrzeni. Piesc tworzy sztywna mase; ze jest to mozliwe uzywac jako mlotka bez ryzyka obrazen w przypadku uderzenia



twarda powierzchnia. Dlatego nazywa sie go "zelaznym mlotem" (tetsui), miesista podstawa piesci, z boku malego palca, którym uderza okreznymi ruchami w kosciste czesci przeciwnika: glowe, zebra, ramiona, golen, kregoslup. 1: Najczesciej uzywana czescia piesci jest jej przednia strona, zwlaszcza dwie kule nasady palca wskazujacego i srodkowego (kento), dla wszystkich technik bezposrednich (tsuki), w których uderza sie podobnie gdyby ktos chcial wbic punkt w cialo przeciwnika. 2: "Mlotek kciukowy" (ura-tetsui) pozwala na atak bekhendowy boki, skronia, podbrzusze. 3: Uderzenie bekhendem (uraken) wykorzystuje grzbiet piesci lub czasami tylko kento, aby atakowac twarde czesci ostrymi ruchami: twarz, splot, skronia, zebra. 4: "Demoniczna piesc" (nakadaka-ken) to normalnie zacisnieta piesc z którego wystaje srodkowa falanga. Jest to uderzajaca powierzchnia z którymi celujemy bardzo precyzyjnie w podbródek, podstawe nosa, oczodól, swiatynia. 5: Reka karateki moze przybierac rózne formy: bardzo niebezpieczna bron. Podstawowa forma jest "miecz reczny" (shuto), zewnetrzna krawedz dloni umieszczona w osi przedramienia, mocny nadgarstek, palce zacisniete i kciuk zgiety, którymi uderza sie okreznymi ruchami (ciosy tnace) do ataku (szyja, flanka) lub do bloku. Koniec palców uzywa sie w "kolcach" (nukite) skierowanych na splot, gardlo, oczy, w zywych i precyzyjnych ruchach. 6: Grzbiet dloni (haishu) oferuje inne interesujace mozliwosci atakuj plasko w twarz, boki, splot lub aby parowac. 7: Uderzenie "szabla kciukowa" (haito), noszone lacznie z powierzchnia pomiedzy podstawa kciuka, mocno zgieta, a stawem pierwszego falanga palca wskazujacego, celuje w bok, twarz, podbrzusze. 8: Podstawa dloni (teisho), nadgarstek zgiety pod katem prostym, to a szczególnie potezna bron, która mozna wykorzystac w ataku (nos, podbródek, podbrzusze) jak w obronie lub powstrzymywaniu ciosów w tulów. 9: Uderzenie czterech zgietych paliczków, palców w dlon (hiraken) moze byc uzywany na tej samej zasadzie, co "reczna lopata". to odmiana. 10: Inne warianty ((pik), szpady jednopalcowej (ippon-nukite)... 11: ... lub dwoma palcami (nihon-nukite), aby zaatakowac oczy lub precyzyjne osrodki nerwowe. 12: Lokiec (empi lub hiji) jest niszczycielska bronia dla organizmu ciala, przy uzyciu stosunkowo niewielkiej sily. Uderzamy bezposrednimi ciosami, czubka lub okreznymi ruchami koszacymi. 13: Przedramie sluzy glównie do blokowania mocy, przez rzucanie z duza sila w kierunku przeciwnej konczyny w celu zatrzymania lub odbicia strzal. Punktem uderzenia jest czesc znajdujaca sie blisko nadgarstka i nalezy go uzyc jakby to byla ostra bron. Albo wewnetrzna krawedz tnaca, z boku kciuk.. .


14: ... lub zewnetrzna krawedz tnaca, strona uszna. Te same powierzchnie mozna oczywiscie uzyc do uderzenia, odpowiednio, "mlotek kciukowy" lub "mlotek zelazny". Zewnetrzna krawedz skrawajaca, w szczególnosci jest szczególnie potezny do parowania ataków pieszych. 15: "Zab tygrysa" to miesista czesc stopy (koshi), która my odkrywa sie poprzez gwaltowne uniesienie palców. Uderzylismy jak piesc, w ruchach bezposrednich lub okreznych. 16: Czubkami palców (tsumasaki) nakluwamy podbrzusze lub do splotu. Uzywamy koncówek pierwszych trzech palców razem, z szybkosc i precyzja. Jednak ta technika jest bolesna osoba nieprzeszkolona specjalnie. 17: Uzywana jest górna czesc stopy (haisoku), od kostki do palców w uderzeniach skierowanych w góre do podbrzusza lub okreznym biczem w twarz i cialo. 18: Pieta (kakato), mocno zgieta kostka, jest potezna bronia atakowac miazdzacymi lub miazdzacymi ciosami. 19: "Szabla stóp" (sokuto), zewnetrzna krawedz stopy w poblizu piety, pozwala na przenikliwe ciosy na wszystkie poziomy przeciwnika. 20: Podeszwa stopy (teisoku) umozliwia ataki okrezne, powstrzymywanie strzalów oraz obrona przed uderzeniami i kopnieciami. 21: Podobnie jak lokiec, kolano (hitsui lub hiza) umozliwia atak niszczycielski, gdy jest blisko przeciwnika. Przyjmujemy cios od czubka kolana, noga ugieta jak najdalej, pieta zblizona udo, wykonujac ruchy wznoszace lub okrezne. Mozliwych jest wiele innych ksztaltów. Tym samym równiez trafilismy piesci z dwoma paliczkami, calej masy paliczków, powierzchnia wewnetrzna piesci (heiken), splaszczenia dloni (hirate i kumade), ((usta tygrysa)) (widelec utworzony przez kat kciuka i palca wskazujacego), "dzioba "orzel" (zgiety nadgarstek, zlaczone koniuszki palców), ruchy biczowania nadgarstka ("szczeka wolowa" lub "zarozumialec"), glowy. W rzeczywistosci znajdujemy tutaj bogactwo przekazane starozytnemu karate przez Chinski boks (Kung-Fu), wstawiony przez Okinawa-te i z którego pochodzi uwazna obserwacja, której mistrzowie zalozyciele dokonali na temat stylów ruchy bojowe charakterystyczne dla róznych zwierzat: zurawia, weza, tygrysa, niedzwiedz, kot, orzel, malpa itp. Wspólczesne karate zapomina wiele z tych starozytnych technik, uprzywilejowanych, rywalizacji sportowej zobowiazuje sie, uderza piescia lub noga i w rezultacie staje sie biedniejszy. TO ~ âratéa ncien uzywany, w taki sam sposób, jak sztuka chinsko-wietnamska, calosc mozliwosci ludzkiego ciala, czlowiek kopiuje wiele swoich ruchów nauczyl sie z obserwacji zwierzecych instynktów. Podobnie, ': wspólczesne karate stopniowo zapomina o istnieniu okolo osiemdziesieciu punkty zyciowe ludzkiego ciala (kyusho), z których okolo dziesiec jest smiertelnych kiedy zostana uderzeni w okreslony sposób, tylko po to, aby pamietac niektóre punkty docelowe cenione w rywalizacji sportowej: twarz, szyja, kark (dla poziomu wysokiego: jodan), klatka piersiowa, brzuch, plecy, pachy (dla poziomu


sredni: chudan). Ataki ponizej pasa (niski poziom: gedan) sa teraz zabronione, zwlaszcza w podbrzusze. Zabronione sa równiez niektóre ataki, które sa szczególnie niebezpieczne, poniewaz sa trudne kontrolowania, takie jak szturchanie oczami, ataki glowa, brutalne projekcje itp. W rezultacie obecne karate ewoluuje coraz bardziej w dwie odrebne galezie, nawet jesli zewnetrzna powloka wydaje sie pozostac identyczna: karate sportowe, z jego zakazami, i walki, tradycyjne karate, gdzie jakakolwiek prawdziwa konfrontacja jest oczywiscie wykluczona ze wzgledu na trudnosc kontrola. To pierwsze przynosi widoczne rezultaty, doceniane przez sedziowanie sportowe, drugie musi zadowolic sie wrazeniami, którym latwo zarzucic subiektywnosc. Kazdy oceni autentycznosc rodzaju karate, który zdecydowal sie cwiczyc. Jest jednak oczywiste, ze walka o zycie, w której trzeba chciec zabic, aby nie zostac zabitym, nie ma nic wspólnego z modalnosciami sportowej napasci, której meskosc nie wyklucza pewnych granic.

SZKOLENIE Z BRONI NATURALNEJ


Po uderzeniu w cel rozwija sie równiez efekt szoku. w zamian karateka musi byc w stanie wchlonac bez ryzyka kontuzji sie. Rzeczywiscie, ta powrotna fala uderzeniowa (zasada akcji-reakcji), jest w pewnym sensie odpowiedzia na cios, który trzeba umiec wykonac mistrz, utrzymujac cialo w pozycji uderzenia (podczas kime). prawidlowe, to znaczy bez obszarów oslabienia, szczególnie w stawach. Przez na przyklad potezny cios docierajacy do celu w nadgarstku jest zgiety, moze spowodowac dobry efekt wstrzasu, ale takze zlamac nadgarstek tego, który go dal. To samo dotyczy kopniecia, które jest slabe skoordynowane, moze powodowac brak równowagi lub uszkodzenie kostka (stopy uderzajacej lub stopy podpierajacej). To niebezpieczenstwo jest bardzo realne, wiekszosc ludzi jest w stanie rozwinac sile uderzenia znacznie lepsze od mozliwosci tlumienia koncówki wektor, który zadaje cios. Musimy sie zatem dostosowac, doprowadzic wszystko do zgodnosci. Dlatego regularnie trenuje sie naturalna bron karateki, aby nie powstawaly modzele kostne na piesciach, dloniach i stopach, podobnie jak uparte przekonanie podtrzymywane przez zla reklame, ale aby umozliwic im przesylanie maksymalnej mocy bez zraniony. Rozwój pewnej szorstkosci na rekach z powodu treningu nalezy traktowac jako wynik, a nie cel w sobie. Tradycyjnie w karatece do tego typu treningu wykorzystuje sie: do kilku konkretnych instrumentów, z których najbardziej znanym jest biegun trafienia (3). Jest to slupek drewniany, grubszy u podstawy, wbijany na duza odleglosc dlugosci w ziemi i prawidlowo zaklinowany. W jego górnej czesci, na wysokosci splotu, gdy stoi sie z przodu, z lekko ugietymi nogami, jest przyczepiony obecnie wycieraczka, tradycyjnie wykonana ze slomy ryzowej (makiwara).


z tkanej rafii lub pianki. Czasami mocowana jest bardziej druga wycieraczka nisko, na wysokosci kopniecia, chociaz slupek kopiacy nie moze byc zalecane do treningu stóp tylko wtedy, gdy jest to wystarczajace elastyczny (bezpieczniej jest uzywac wiszacej torby). Nie wahaj sie przykryc wycieraczke nieszorstkim plótnem, aby zmniejszyc ryzyko widziec pekajaca skóre na dloniach, nieprzygotowanych na tego typu zachowania w zyciu codziennym, od pierwszych ciosów. Wartosc formacyjna trening ten nie jest proporcjonalny do szorstkosci uderzonego przedmiotu a osiagniety poziom techniczny nie jest funkcja uzyskanego odksztalcenia na reke lub na noge! Obecnie istnieje wiele rodzajów efektownych postów, bardzo funkcjonalne, wykonane z nowoczesnych materialów po studiach powazny, makiwara mieszkalna, slupki do mocowania do sciany, slupki, dla których istnieje mozliwosc pomiaru odpornosci na uderzenia, materialy w które mozna uderzac, oszczedzajac w miare mozliwosci stawy itp. A Inteligentne szkolenie zmierza obecnie w tym kierunku. Karateka nie powinien szukac w sobie deformacji swoich rak; nie bedzie mógl uniknac, w pierwszych latach treningu powstaja modzele na skórze Kentos, modzele na dloniach lub pod palcami, ale te objawy Zewnetrzna czesc jego uderzajacej mocy zniknie z czasem, kiedy bez tego spadku predkosci tempo pracy na makiwarze ulegnie spowolnieniu towarzyszy strata techniczna (w trakcie rozwoju karateka nauczy sie dawkowac inteligentnie), bez przekazywania wiedzy w pytaniu. Makiwara pozostaje najlepszym sposobem na nauke ulozenia ciala w ataku, to znaczy nauczyc go przekazywania calosci swego sila na dotykajacym koncu. To cale cialo daje trafia i trafia w kilka centymetrów kwadratowych celu. Makiwara, który zawsze musi byc troche elastyczny, opada nieco do tylu: to wtedy musisz troche utrzymac kontakt, zeby nie wrócil natychmiast odwracac. Musisz uderzyc po okresie skupienia, sucho, nie ukladaj serii ciosów w automacie, wydychajac krótko przy uderzenie w prawidlowej postawie (patrz ponizej) za pomoca hikite. My pociag zatem bezposrednia piesc (1 i 2), bekhend (3)' lokiec (4), ewentualnie stopa (3, oczywiscie "szabla reczna") itp. Jednakze techniki nóg najlepiej cwiczyc na worku zaczep wiszacy, wypelniony trocinami lub ziarnem. Dobra bezwladnosc worka (preferuje dlugi ksztalt zamiast okraglego) wymaga dobrej pracy jego punkty podparcia podczas ciosów pod kara braku równowagi. Tam cwiczymy takze lokcie i kolana. Jest wiele "narzedzi" szkolenia, którego nie ma tu potrzeby rozwijac, ale o którym warto pamietac, ze prawdziwa skutecznosc polega na czyms prostota i rustykalnosc. Dla tradycjonalistycznego karateka, dla którego wszystko prawdziwy kontakt z partnerem badania jest surowo zabroniony, szkolenie Jedynym srodkiem jest naturalna bron z makiwara i torba rozwijac i testowac swoja sile uderzenia.


Inna forma testu jest shiwari, spektakularny test na zlamanie, czasami warto podsumowac. Tutaj znowu tego typu demonstracja nie powinny przeksztalcac sie w badania same w sobie. Karateka idzie na zajecia jego postepów przez fazy, w których czuje potrzebe sprawdzenia tego, co robi wierzy, ze nabyl: zdarzy mu sie zlamac piescia, noga lub lokciem, deski, cegly, kamyki... Niektórzy robia specjaly, które ulozone w stosy bryly lodu, bedace szyjkami po prostu ulozonych butelek, itp. Ten rodzaj demonstracji, tak czesto przeprowadzany publicznie, dal pewien obraz sztuki karate. To nie jest tylko powierzchowne ale falszywe, poniewaz zwodzi co do prawdziwego celu. Czasami przyciaga swiata w dojo podejmujac tego typu inicjatywy. To nie jest pewne ze jest to najlepszy sposób na zainteresowanie ludzi w dluzszej perspektywie.

POZYCJE I POSTAWY


W Karate kazdy ruch ciala musi byc rozumiany jako: jednosc, a nie jako zbiór oddzielnych technik. Reka lub stopa który uderza, jest tylko koncem wektora, który czerpie swój pierwiastek z reszta ciala. Mistrz mówi, ze uderzanie piescia to nie ramie ale z brzucha pochodzi niezbedna energia... Przychodzi prawdziwa energia od "centrum" (hara), gdzie jestesmy przyzwyczajeni do lokalizowania srodka ciezkosci. Mozna go transmitowac jedynie poprzez tak ulozone segmenty popraw, gdzie ten poczatkowy impuls moze swobodnie krazyc, rosnac az do ostatecznej eksplozji i pozostawac w kontakcie bez ryzyka utraty przez slabe punkty, zwlaszcza stawowe. Energia pochodzi z brzuch, promieniuje z bioder do konczyn, jest utrzymywany przez prawidlowa pozycje ciala, które zakorzenia sie w ziemi. W centrum tego zainteresowania znajduja sie zatem stanowiska. My nie wykonuj zadnej techniki w zadnej pozycji. Wszystko jest inteligentnie zorientowane, zbudowane na podstawie obserwacji i eksperymentów mistrzowie minionych lat. Pozycje zajmowane przez karateke w walce, m.in pewnymi soni, tak charakterystycznymi dla uprawianego stylu, sa modele równowagi: musza pozwolic mu równiez kontrolowac swoje dzialanie statycznie i dynamicznie. Dobra pozycja to taka, która pozwala, w zaleznosci od potrzeb chwili, stac sie nagle nie do wykorzenienia lub ewoluowac szybko w ruchu. Kazde stanowisko jest kompromisem pomiedzy sila i elastycznosc, bezwladnosc i ruch. Oto najwazniejsze z nich (4). 1: heisoku-dachi. Pozycja oczekiwania, stopy razem. Pozostajemy na miejscu, naturalnie. 2: musubi-dachi. Jak poprzednio, ale tylko obcasy sa uszczelki. Jest to pozycja przyjmowana podczas salutowania na stojaco (ritzurei). 3: hachiji-dachi. Pozycja oczekiwania, stopy rozstawione, obcasy na linii. Mówimy równiez yoi-dachi, poniewaz przyjmujemy te pozycje po salucie, przed wykonac technike lub kata (yoi: gotowy). 4: heiko-dachi. Jak poprzednio, ale wewnetrzne krawedzie Stopy ustawione równolegle, piety rozstawione na szerokosc bioder. 5: renoji-dachi. Pozycja nadal zrównowazona, ale juz zwrócona w strone przeciwnika, oczyszczajac skrzynie. Stopa przednia ustawiona jest na linii pieta tylna, ustawiona pod katem prostym



6: zen-kutsudachi. Jest to pozycja bojowa, skierowana do przodu czesciej uzywany w ataku. Srodek ciezkosci jest nizej, tj wiekszy wielokat podporowy. Masa ciala wynosi 70%. przednia noge. Tylna noga jest prosta. Ta pozycja jest równiez uzywana zablokowac wladze. Elie pozwala szybko poruszac sie do przodu. W zaleznosci od stylu nogawki sa bardziej lub mniej rozstawione lub mniej wiecej podzial. Klatka piersiowa skierowana do przodu. 7: ko-kutsudachi. Jest to typowa pozycja do tylu, przyjeta w r zasada odparcia ataku i kiedy chcesz móc ewoluowac szybko do tylu. Skrzynia jest wymazana. Masa ciala jest 70% na nodze tylnej i nodze przedniej zawarte jest w plaszczyznie pionowej przechodzac przez tylna piete. Tylna noga jest zgieta. 8: kibadachi. Jest to tzw. pozycja "jezdzca zelaznego". tekki lub naihanchidachi. Stopy równolegle, kolana ugiete, ciezar ciala równomiernie rozlozone na obu nogach. To jest stanowisko pozwalajacy na walke z boku, w szczególnosci na uderzenie nogami, lub parowac, podchodzac calkowicie z profilu. Odmiana jest shiko-dachi, w którym czubki stóp otwieraja sie na zewnatrz. 9: nekoashidachi. To jest przesada w pozycji ko-kutsu. Waga ciala znajduje sie w 90% na tylnej stopie, noga jest bardzo ugieta. Przednia stopa nie opiera sie tylko na palcach i dlatego jest bardzo mobilny: mozesz uderzyc bezposrednio z przedniej stopy bez zmiany równowagi. To jest stanowisko zwane "od kota", zwrócone w strone klatki piersiowej. 10: fudodachi (lub sochindachi). To jest zaangazowana pozycja bojowa z przodu stanowiacy kompromis pomiedzy zen-kutsu (dla przedniej nogi) i ko-kutsu (na tylna noge). To takze mocna pozycja do ataku i obrony. 11: sanchindachi. "Pozycja klepsydry" jest podstawowa pozycja Styl Goju-ryu. Czubki palców i kolan sa rozciagniete do wewnatrz, pieta stopy przedniej na linii palców stopy tylnej, ciezar ciala równomiernie rozlozone na obu nogach. To bardzo statyczna pozycja pozwalajac Ci dzialac z sila, w ataku lub w obronie, ale w bardzo krótki zasieg dzialania. 12: hangetsudachi. Jest to pozycja "pólksiezyca" lub "klepsydry". rozszerzony" (bardziej rozdzielona pozycja niz sanchindachi, ale identyczne napiecie w nogi). 13: kakedachi. Jedna stopa jest skrzyzowana za druga, calym ciezarem ciala nadchodzaca przednia noga. Jest przeciwienstwem nekoashidachi.


Nadal istnieje wiele róznic w zaleznosci od szkoly. Inny pozycja, nie pokazana, to tsuru-ashidachi (lub sagi-ashidachi), gdzie karateka stoi na jednej nodze, niczym czapla, z podniesiona stopa wchodzac w zaglebienie kolana podporowego (pozwala na wykonanie uniku podczas przygotowan kontratak bez mankietu). Tak naprawde karateka musi najpierw nauczyc sie opanowac trzy pozycje podstawowe, zen-kutsu, ko-kutsu i kibadachi, które pozwalaja ci stawic czola wszystkie sytuacje. Dobra pozycja to solidna baza, na której opiera sie górna czesc ciala, wyprostowana klatka piersiowa, prosty kregoslup, mocny brzuch. Calosc stanowi postawe, czyli postawe karateki w walce. Wedlug jego intencje lub potrzeby, jego klatka piersiowa jest skierowana do przodu lub z profilu, lub 314 twarzy (hanmi). Musi byc w stanie szybko zmienic swoja postawe na inny, bez utraty mocy i równowagi. Wyszkolony karateka nie utrzyma zbyt dlugo tej samej pozycji podczas oczekiwania, kiedy dwaj przeciwnicy obserwuja sie nawzajem (faza ochrony: kamae), ale zmodyfikuje go niezauwazalnie, aby nie dac przeciwnikowi czasu na to zbuduj swój atak. Albo przyjmie pozycje pulapki, zdolna aby przyciagnac jeden rodzaj ataku, a nastepnie szybko go przeksztalcic nastepuje atak przeciwnika. Ogólnie rzecz biorac, stanowisko jest wysoki, gdy chcesz sie poruszyc, niski, gdy zdecydujesz sie uzyc sily bezwladnosci. Ale skutecznosc zawsze wynika z ewolucji jednego w odpowiednim czasie do drugiego, bez nadmiaru, ale z precyzja.

B) ... ATAKOWAC!


Mistrz Gichin Funakoshi lubil mawiac ((ze nie ma dzialania ofensywa w Karatedo o. To stwierdzenie krylo w sobie gleboka mysl, spójne z filozofia sztuki, która staral sie przekazac. Rzeczywiscie, Karate jest sztuka obrony. To desperacka reakcja, kiedy konfrontacja jest naprawde nieunikniona. Jesli nie ma powodu, aby dojsc do tego punktu, sprawa idealnie, nalezy bezwzglednie unikac walki. Technika ataku staje sie bezuzyteczny. Po co wiec sie o tym uczyc? Dlaczego - to pierwsza rzecz, której sie nauczysz czy poczatkujacy karateka poprawnie wykonuje cios ? Paradoks? Tylko pozorne, z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, ze wykonanie ruchu ataku jest najlepsze oznacza, przynajmniej w pierwszych latach studiów, uruchomienie wlóz cala swoja energie w dzialanie, skieruj ja, wyostrz umysl, daj znaczenie kime. Zanim nauczysz sie kontrolowac swoja energie, ty musisz poczuc, jak wznosi sie w tobie, przechodzi przez etap agresji, tam, gdzie znajduje sie umysl nastawiony na zwyciestwo. Wszystkie japonskie sztuki walki tego ucza Aby móc pokonac drugiego, trzeba najpierw pokonac siebie: bez watpienia w dluzszej perspektywie, ale perspektywa ta nie jest na poczatku oczywista. Chciec tam byc koncentrowac sie przedwczesnie, gdy zongluje poczatkujacy karateka wciaz niejasnych koncepcji, brakuje nam odkrycia skutecznosci technika, która w dalszym ciagu pozostaje istotnym krokiem w strone maksymalnej efektywnosci sztuka wygrywania bez walki! Naucz sie atakowac jako pierwszy wszystkimi silami i cala wola jest zatem sposobem pragmatycznym uczyc sie i stapac po ziemi. Zatem, technicznie rzecz biorac, i zgodnie ze znana zasada w szermierce "najlepsza obrona pozostaje atak". W kazdym razie bardzo czesto. A dokladniej gest postrzegany z zewnatrz jako ruch atak, jest w rzeczywistosci reakcja obronna wynikajaca z oczekiwania. To jest dlaczego sztuki walki wyrózniaja trzy poziomy podejmowania inicjatywy : - sen: pierwszy atak (etap podstawowy), - go-no-sen: kontratak z inicjatywy drugiego (etap ogólny), - sen-no-sen: przejmij inicjatywe z inicjatywy przeciwnika. Jest to etap wyzszy, najbardziej zlozony, specyficzny dla zaawansowanego karateki. Jego ruch, który jawi sie jako atak, jest w rzeczywistosci odpowiedzia natychmiastowe po wykryciu rychlego rozpoczecia ataku przeciwnik... Atak przeciwnika zostaje anulowany dokladnie w tym momencie sformulowane. Jest to zatem rzeczywiscie reakcja obronna. Swoboda a poczucie granic miedzy atakiem a obrona jest z pewnoscia waskie, ale istnieje na wysokim poziomie. Na takim etapie bystrosci umyslu atak pozostaje obrona i jest uruchamiany tylko wtedy, gdy nie moze byc inaczej. Wyrok Gichina Funakoshi wyjasnia ten poziom zrozumienia sztuki Karatedo.

UDERZENIA REKA (TSUKI-WAZA)


W tej rodzinie technik uderzamy w linii prostej, bezposrednio w kierunku celu, jak gdyby ktos chcial wbic w niego czubek sztyletu. On Naleza do nich ciosy zadawane ramieniem w dól, zupelnie inaczej klasyczne strzaly bokserskie.

Uderzenie bezposrednie (choku-zuki lub kara-zuki) (5)


Jest podstawa wszystkich technik i zrozumienia piesci jego mechanizmu ma fundamentalne znaczenie. To ten, który cwiczymy najczesciej makiwara, ta, która najlepiej pozwala przyswoic znaczenie kime. Podsumowujac, technika ta polega na uderzaniu jedna piescia, tylem do przodu, jednoczesnie wycofujac przeciwna piesc w wedrówce. Pracujemy nad tym najpierw na miejscu, stojac w naturalnej pozycji nastepnie w kiba lub shiko-dachi, klatka piersiowa zawsze skierowana do przodu. Najbardziej proste przesuniecie piesci uzyskuje sie poprzez obrót tej piesci po jej trajektorii, od zewnatrz do wewnatrz. (on opuszcza supinacja w stawie biodrowym, przychodzi w pronacji na celu). Strzal musi sie wydarzyc w planie srodkowy pion ciala, która jest strefa mocy maksimum techniki, w suchy ruch, idealnie zsynchronizowane z wycofaniem przeciwna piesc do biodra. Jestesmy wtedy gotowi do strajku ta druga piescia. Wplyw jest zawsze wykonywany za pomoca kime, w terminie waznosci, klatka piersiowa skierowana do przodu, ramiona nisko, lokcie przesuwaja sie wzdluz z ciala